NedPhO zoekt en vindt: Lorenzo Viotti

Door Jan Jansen

Het Nederlands Philharmonisch Orkest heeft een nieuwe chef-dirigent gevonden. Vanaf het seizoen 2021-2022 staat de Zwitsers-Franse Lorenzo Viotti (29) aan het roer bij het NedPhO en daarmee ook bij de Nationale Opera – de samenwerking die al teruggaat tot 1985. ‘Zijn grondige kennis, passie en toewijding voor het podium samen met zijn respect en liefde voor de zangers, geven hem een krachtige combinatie van drama en muziek’, aldus Sophie de Lint, directeur van de Nationale Opera. Kortom: aan alle eisen voldaan en meer.

De jonge Viotti mag dan nog steeds aan het begin van een carrière staan, onervaren is hij bij lange na niet. Hij heeft enkele concoursen op zijn naam staan, en nog méér grote orkesten waar hij met het baton heeft gezwaaid. Het Koninklijk Concertgebouworkest, het Wiener Symphoniker, het Leipzig Gewandhausorchester…de lijst is lang en Viotti zal er bij meer dan één op het verlanglijstje hebben gestaan.

‘Gezien de grote internationale belangstelling voor Lorenzo zijn we bevoorrecht met zijn keuze’, concludeert daarom Rob Streevelaar, algemeen directeur Nederlands Philharmonisch Orkest. ‘Deze fantastische jonge dirigent te mogen verwelkomen bij de fantastische musici van ons orkest voelt als een cadeau en betekent een muzikale belofte voor iedereen.’

Viotti’s muzikale identiteit

Viotti komt uit een muzikaal nest. Na studies in piano, zang en slagwerk koos hij – net als zijn vader – voor dat ene treetje hoger: het dirigentschap. Vader Marcello Viotti ging hem tussen 1993 en 1996 zelfs voor als dirigent bij het Nederlands Philharmonisch Orkest. In 2018 trad Lorenzo voor het eerst in diens voetsporen als gast bij het NedPhO met Stravinsky’s Petroesjka. De orkestleden zien overigens vooral verschillen tussen vader en zoon – behalve dat Lorenzo óók meezingt tijdens de repetities.

‘Toen ik Lorenzo Viotti voor het eerst een symfonisch concert zag leiden, was ik onmiddellijk onder de indruk van de speciale band en chemie die hij met de muzikanten deelde, waardoor er unieke muziek ontstond’, vertelt Nationale Opera-directeur Sophie de Lint.

Over die ‘chemie’ vertelde Lorenzo al eens in een video-interview. ‘Het belangrijkste is misschien wel hoe je omgaat met de menselijke psychologie’, aldus Viotti. En wanneer dat goed zit, kan het eigenlijk niet meer fout gaan. ‘Als we een goede repetitiefase achter de rug hebben, dan heb ik nooit druk of stress voor een concert. De repetitie is het werk, het concert een moment van plezier – dan voel je de connectie tussen orkest en publiek.’

En daar doe je het uiteindelijk voor. ‘Een concert moet een ervaring voor het leven zijn.’

Onderstaand een video waarin we de veelzijdige Viotti zien dirigeren én drummen:


April 2019

word ook Kleine Vriend
€4 per maand

120 mensen
gingen je voor!
(en 1 konijn)