We proudly present… Ivan Vukosavljević
In aanloop naar de Gaudeamus Muziekweek presenteren we ieder week één van de vijf genomineerden voor de Gaudeamus Award. Het is dé prijs voor muziekpioniers over de hele wereld. Deze week: Ivan Vukosavljević.
Veel van Ivans werken starten vanuit een fascinatie voor de rijkheid aan klanken en speelmogelijkheden van instrumenten. Als hij voor een bepaald instrument schrijft, keert hij het eerste helemaal binnenstebuiten: “Ik doe er uitgebreid onderzoek naar en vraag ik muzikanten om me alle mogelijkheden te laten horen. ‘Kun je dit doen? Kun je me dat laten horen?’ En als ik één heel interessante techniek vindt, probeer ik daar een stuk uit te maken.”
The Atlas Slave
The Atlas Slave draait bijvoorbeeld om het geluid dat een gitaar maakt als je een strijkstok gebruikt op de hals links van de vingerzetting. “Ik ben erg geïnteresseerd in de bijproducten van bepaalde manieren van spelen, die kleine ‘ongewenste’ geluiden. Ik probeer die geluiden te vangen en daar een compositie van te maken.”
Michelangelo
Zijn composities doen af en toe aan als monolithische blokken geluid. The Atlas Slave is dan ook gebaseerd op beeldhouwkunst en Michelangelo’s concept van de ‘non-finito’. “Het stamt af van het idee van Plato’s Ideeënleer en de Aristotelische dramatheorie, de inspanning van een vorm die oprijst uit een eindeloos potentieel. Michelangelo verwerkt dat door een deel van zijn beelden onaangetast of ‘onaf’ te houden. Ik heb iets vergelijkbaars geprobeerd door akkoorden te schrijven die je kunt horen worstelen om uit een eindeloos dronegeluid tevoorschijn te komen.”
Iedere keer anders
Vanwege de ongebruikelijke speeltechnieken die Ivan hanteert, is het geluid van zijn stukken vaak licht onvoorspelbaar en elke keer dat het gespeeld wordt een beetje anders. “Er is altijd ruimte voor onverwachte dingen. En dat vind ik helemaal oké. Ik geef mijn stukken op zo’n manier vorm dat, ook als zoiets gebeurt, het nog steeds in de context van het stuk past en niet als fout wordt geïnterpreteerd. Het is niet zoals in traditionele klassieke muziek, waar als je een verkeerde noot speelt het hele stuk gelijk geruïneerd is. Dat gebeurt niet bij wat ik doe.”
Check hier de gehele introductie en hier onze Gaudeamus playlist!