Gemiste Sterren – George Walker
In de zesdelige podcastserie ‘Gemiste Sterren’ gaan presentator Floris Kortie en Orville Breeveld op zoek naar onterecht vergeten zwarte componisten binnen de klassieke muziek. Waarom heeft men nauwelijks van hen gehoord? Zouden zij niet een plek verdienen tussen de bekende namen als Mahler en Stravinsky op het balkon van Het Concertgebouw? In elke aflevering staat één componist centraal, in de sociaal-historische context van zijn tijd. Welke muziek is vergeten, en waarom? Wat is er zo goed aan die muziek en welke verhalen hangen er omheen? Elke week kun je luisteren naar een nieuwe aflevering via nporadio4.nl of in je favoriete podcast-app!
Online vertellen we je graag alvast wat meer over de componisten met deze week de componist uit aflevering 6, wat tevens de laatste aflevering is uit deze serie: George Walker.
George Walker (27 juni 1922 – 23 augustus 2018)
George Walker zag het levenslicht in 1922 in Washington D.C. en studeerde piano en orgel aan Oberlin College. Hij werd daarna aangenomen aan het prestigieuze Curtis Institute of Music om vervolgens te promoveren aan de Eastman School of Music. Zijn academische aspiraties wierpen vele decennia hun vruchten af. Als ‘Professor of Music’ was hij aan diverse universiteiten verbonden, waaronder University of Colorado, John Hopkins University, University of Delaware en Rutgers University.
Hoewel hij schitterde als academicus, doctor en professor was zijn wetenschappelijke carrière voor Walker eigenlijk een alternatief voor zijn eerste droom: een succesvol concertpianist worden. Hij was de eerste Afro-Amerikaanse pianist die al in 1945 een recital speelde in de Town Hall New York en de eerste Afro-Amerikaanse instrumentalist die met het Philadelphia Orchestra een solo speelde. Toch werd hij maar enkele keren geboekt als concertpianist, omdat in de harde muziekwereld van destijds een zwarte muzikant in de klassieke muziek lastig in de markt te zetten was. Achteraf stelde hij in interviews dat het hem weliswaar emotioneel heeft geraakt, maar dat het hem tegelijkertijd ook heeft gemotiveerd om zich meer toe te leggen op compositie en zijn academische carrière.
Walker schreef zo’n negentig werken waarvan het grootste deel is opgenomen of uitgevoerd door gerenommeerde orkesten als de New York Philharmonic, het Cleveland Orchestra en de Boston Symphony. Kenners menen dat de eigenzinnigheid en bezieling van zijn composities hem onderscheidden in alles wat er al was aan Amerikaanse klassieke werken. Voor zijn door de Boston Symphony Orchestra uitgevoerde compositie Lilacs won hij in 1996 de prestigieuze Pulitzerprijs. Ook deze prijs werd toen als eerste aan een Afro-Amerikaanse componist uitgereikt.
De aflevering over George Walker is vanaf 10 juni te beluisteren! Wil je reageren op de podcast? Mail dan naar info@24classics.com. Luister ook naar onze ‘Gemiste Sterren’ playlist met muziek uit de podcast: